Störningar och felmeddelanden

Beställ störningsmeddelande

Beställ störningsmeddelande till telefon eller e-post.

Instruktioner för beställning av störningsmeddelanden

Jakobstads Vatten har ett störningsmeddelandesystem (Blue Idea Finland) i bruk, som kan användas för att lokalt skicka textmeddelanden, e-postmeddelanden eller röstmeddelanden till de vattenanvändare som berörs av störningssituationen. Störningssituationer kan till exempel vara plötsliga läckor eller på förhand planerade underhållsarbeten. Vi informerar dig om planerade avbrott antingen i förväg eller snabbt på grund av ett plötsligt avbrott, så att du kan förbereda dig för det.

Om du har ett allmänt tillgängligt telefonnummer behöver du inte registrera det i invånareportalen. Om du har ett jobb- eller hemligt telefonnummer måste du registrera för att kunna ta emot textmeddelanden. Även hyres- eller fritidslägenhet, sommarstuga eller liknande ägaren kan registrera sitt telefonnummer på den adressen om fasta hemadress finns någon annanstans. Via portalen kan du även blockera meddelanden.

Vi skickar automatiskt textmeddelande till invånare över 16 år vars telefonnummer och adress är offentliga.

Tjänsten är gratis för alla.

Obs! Störningsinformationssystemet är inte kopplat till Jakobstads Vattens faktureringssystem, ej heller kopplas kontaktuppgifterna till något annat system vid staden.

 

Registreringsinstruktioner:

 

Beställning av PIN-kod

  1. Ange ditt namn och telefonnummer (i formatet 0401234567) och/eller din e-postadress i fälten.
  2. Klicka på knappen Skicka PIN-kod. Du kommer snart att få en fyrsiffrig PIN-kod via sms och/eller e-post. Om du angav ett fast telefonnummer får du snart ett samtal med en fyrsiffrig PIN-kod.
  3. Ange PIN-koden du fick i fältet för den.

  4. Klicka på OK.
 
Lägg till en gatuadress
  1. Ange separat postnummer, gatunamn och husnummer i fälten.
  2. Kontrollera adressinformationen du angav och klicka på Fortsätt-knappen för att bekräfta registreringen av din adressinformation.

  3. Färdigt! I fortsättningen kommer du att få ett meddelande på det sätt du har valt om det är fel eller störningssituation på den adress du har angett.

Observera att du kan registrera fler än en adress, till exempel adressen till en sommarstuga eller en närstående.

Håll dina kontaktuppgifter uppdaterade

Om din adress eller ditt telefonnummer ändras kan du alltid uppdatera din information genom att logga in igen. Beställ en ny PIN-kod när du vill redigera eller radera dina uppgifter.

 

Dataskydd

Vi använder inte numren som finns lagrade i systemet för annat än felanmälan. Numren säljs eller vidarebefordras inte och de förblir lagrade av oss på en lösenordsskyddad server, som endast kan nås av personer som använder SMS-systemet.

Notera vi ber aldrig om t.ex. betalningsuppgifter eller skickar fakturor via SMS till våra kunder.
 

Ifall inmatningen av uppgifterna av någon orsak inte lyckas, sänd dina kontaktuppgifter via e-mail (namn, adress och telefonnummer) till vattenfaktureringen@jakobstad.fi så kompletterar vi dina kontaktuppgifter i systemet. Inmatningen/kompletteringen av de egna uppgifterna i systemet bör dock främst skötas själv.

Störningsmeddelandetjänsten används endast vid exceptionella situationer. Jakobstads Vattens internetsida fungerar fortfarande som huvudsaklig informationskanal.